Mi primera semana en Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Melissa Voorn - WaarBenJij.nu Mi primera semana en Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Melissa Voorn - WaarBenJij.nu

Mi primera semana en Madrid

Door: Melissa

Blijf op de hoogte en volg Melissa

10 Februari 2016 | Spanje, Madrid

Buenos días chicos y chicas!

Na een week weg te zijn uit het regenachtige Nederland vond ik dat het maar eens tijd werd om mijn eerste reisverslagje te schrijven vanuit het mooie Madrid. Op dit moment is het 13 graden en bewolkt, dus het weer is nog niet iets om jaloers op te zijn (voor de mensen die denken dat ik al bruin ben en in het weekend aan het zwembad lig, nee dus). Ondanks dat het weer nu niet helemaal geweldig is, mag ik zeker niet klagen. Van de week heb ik namelijk heerlijk kunnen genieten van het zonnetje in het 'Retiro park' en om 11:00 koffie buiten kunnen drinken in de zon op de 'Plaza Mayor'.

Vandaag (Miércoles, 10 de febrero) is het precies een week geleden
dat Esmee en ik afscheid hebben moeten nemen van onze lieve vrienden en familie. Ondanks dat het best moeilijk was om alles achter te laten voor 5 maanden, kon ik ook niet wachten om mijn stage te beginnen en Madrid te ontdekken. Na een vlucht van 2 uur en 10 minuten landden we (Esmee, Esmee's ouders en ik) op Madrid airport waarbij we gelijk te maken hadden met challenge numero uno: 5 grote koffers (waarvan er 3 boven de toegestane 23 kg waren, oeps) in een taxi proppen. Uiteraard mission impossible en al helemaal als de Spaanse taxichauffeur niet snapt wat nou precies de bedoeling is.

Nog niet bijgekomen van challenge numero uno, kwam challenge numero dos gelijk voor ons voeten, namelijk het vinden van het appartement en de bijbehorende persoon die ons de sleutel zou overhandigen. Maar... het ging vrij soepel en we zijn heel blij met ons appartement op de vierde verdieping met minilift (alles beter dan de 11 trappen die je anders moet beklimmen).

Om een beetje een idee te krijgen van ons appartement:
We hebben een keuken met vaatwasser (heel luxe), een eetgedeelte,
een heerlijke bank (met voetenbank), een tv waar we ook Nederlandse programma's op kunnen kijken (dus ik krijg geen divorce afkickverschijnselen, dankjewel vader van Esmee), twee slaapkamers met tweepersoons bed en een badkamer.
Het is gelegen in een leuke straat met een versmarkt, supermarkten, winkeltjes, tapasbarretjes en een Starbucks op de hoek.
Om precies te zijn 11 minuutjes lopen naar mijn hotel, 5 minuten lopen naar een metrostation en binnen 3 minuten ben je bij de 'Gran Via', de hoofdstraat van Madrid.

Aangezien ik 3 februari al aankwam en pas 8 februari hoefde te beginnen hebben wij 5 dagen gehad om Madrid te verkennen.
Zo hebben we heerlijke tapas gegeten, sangria gedronken (bedankt Wilbert, Monique, Vera en Linda), het park en paleis bezocht, onze hotels bekeken (wat me wel een beetje zenuwachtig maakte) en het stadion van Real madrid bezocht. Speciaal op de dag dat Ronaldo jarig is gegaan, maar helaas.. geen Ronaldo te bekennen.

Zaterdagavond vonden we het wel eens tijd om het nachtleven van Madrid te verkennen. Ik dacht dat Bar Amsterdam in Alphen duur was met 3.75 voor een wijntje en 7.50 voor een mixdrankje.. totdat ik hier kwam. 15 euro entree, 12 euro voor een Malibu cola, 8 euro voor frisdrank en 14 euro voor een wijntje...
Wat dat betreft mis ik de bar van Amphitryon wel waar we voor 1.25 een biertje hebben.

Maandag 8 februari om 09:00 was het dan zo ver. Mijn eerste stagedag bij Westin Palace Madrid.
Ik moest mij melden bij de housekeeping manager aangezien ik de eerste twee weekjes zou beginnen in de wasserette (Lavandería en Español). Het Spaans.. dat is dus een dingetje. Ondanks dat ik best intensief Spaans heb gehad in 1,5 jaar verstond ik er letterlijk niks van. Ik heb van alles geleerd, van hoe je tortilla de patatas moet maken tot de namen van de onderdelen van een vliegtuig, maar het woord strijkijzer, wasmachine, kledinghanger etc. komen me niet echt bekend voor. En aandachtig luisteren naar wat ze zeggen is ook geen doen, aangezien het Spaans onwijs snel gaat.. en dan spreekt men ook geen woord engels.
Maar ik moet zeggen; na 3 dagen stage gaat het toch een stuk beter.
En ik mag vooral echt niet klagen. Alle mensen zijn zo onwijs lief.
Iedereen is bereid om je te helpen en neemt je op in de groep.
Toch ben ik elke dag weer verbaasd over het aantal mensen dat er werkt (echt heel veel..) en de personeelsmaaltijden.

Om 9 uur, dus wanneer mijn werkdag begint, mag ik eerst ontbijten met 'pan con tomate', fruit (alles ligt er.. van banaan tot kiwi's) en/of yoghurtjes met uiteraard een bak koffie. Om 13:30 mag je uitgebreid lunchen. Er staan per dag 5 gerechten op het menu (vis, soepen, patat, rijst, salades, vleessoorten etc.) inclusief toetjes.
De eettijden en de maaltijden zijn wel heel erg wennen. Men luncht hier namelijk meestal niet voor 14:30, maar als men luncht is het een warme maaltijd. Om 22:00 wordt pas het avondeten geserveerd.

Vandaag heb ik overigens ook te horen gekregen wat het verloop van mijn stage zal zijn. Over 1.5 week zal ik gaan werken als schoonmaakster in de publieke ruimtes waarna ik na enkele weken over zal gaan naar werken als kamermeisje. Daarna ga ik meelopen met de supervisor van de housekeeping. Na 11 april mag ik 3 maanden lang gaan werken achter de front desk en als conciërge!

Kortom: zo slecht heb ik het zeker niet getroffen. Voor de mensen die het nog niet weten, ik heb gewoon wifi en mijn eigen nummer behouden!

Ik ga toch maar koken nu, want tot 22:00 wachten vandaag ga ik niet trekken.

Heel veel liefs uit Madrid.

  • 10 Februari 2016 - 22:12

    Jack:

    Hallo melissa, een erg leuk verhaal. Ik kijk uit naar de volgende blog. Ik denk de laatste blog helemaal in het Spaans. Geniet ervan daar. Groetjes van jouw padre

  • 10 Februari 2016 - 22:26

    Marian:

    Lieve Melissa, pas een week weg maar het voelt al langer. Het is superleuk je verhalen te horen en te lezen, maar bovenal te weten dat je het naar je zin hebt en er positief instaat. Je lijkt je draai al een beetje te hebben gevonden. Heel veel succes en plezier, ik kijk uit naar je volgende blog. Xxx mam

  • 14 Februari 2016 - 20:27

    Petra:

    Hoi Melissa,
    Leuk om je blog te lezen!
    Veel succes en plezier in Madrid .
    Gr. Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Melissa

Dutch girl who is studying at the hotel management school Maastricht. At the moment @ Madrid for my internship at The Westin Palace Hotel.

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 2200

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 11 Juli 2017

Internship at Madrid

Landen bezocht: